باز هم یک اشتباه در صدا و سیما و باز هم تخریب ارزش های اسلامی در برنامه ای که مدعی است که مروج ارزش های انسانی و اسلامی است حال آنکه تهیه کننده و مجری برنامه کوچکتری سوادی در عرصه علوم دینی ندارد و ...
البته در اینجا قصد آن را نداریم که به بحث و بررسی در مورد کلیت برنامه ماه عسل با اجرا و تهیه کنندگی آقای احسان علیخانی بپردازیم بلکه موضوع این پست اقدام سوال بر انگیز مجری این برنامه در تشویق بخشش قاتلان و تقبیح پایبندی به دستور قران در خصوص قصاص بود.
ماجرا از این قرار بود که یک جوان 18 ساله به دلیلی که پدر مقتول (آقای اسدی) قصد بیان آن را نداشت از مقتول کینه به دل می گیرد و تصمصم می گیرد او را به قتل برساند و طبق گفته پدر مقتول 17 روز در کمین پسر می نشیند و حتی چند بار هم وی را تهدید به قتل می کند و در روز حادثه قاتل با قمه جمجمه پسرم را سوراخ کرده و قاتلان بی رحم راه را بر همسایه ها بسته و مانع از انتقال مقتول به بیمارستان می شوند. حال آقای احسان علی خانی از پدر مقتول در خواست می کرد قاتل را ببخشد قاتلی که به وضوح برای قتل برنامه داشته و به طرزی فجیع مقتول را به قتل راسانید.
البته در مواردی که قاتل تعمدی در قتل نداشته برنامه ای از پیش نداشته و قتل را بتوان یک اتفاق قلمداد کرد می توان با قدری لطف خانواده مقتول توقع بخشش از خانواده مقتول را داشت اما در چنین مواردی بخشش قاتل مصداق بارز تحرم بر پلنگ تیز دندان است و اگر خدای ناکرده چنین قاتلانی احساس کنند قدری حاشیه امن دارند مطمئنا تعدادشان روز به روز بیشتر خواهد شد. اما آنچه مرا به نوشتن این مرقوم واداشت پرسش یک سوال مهم بود آن اینکه
اگر بخشش قاتل چیز خوبی بود، اگر برای بخشش چنین قاتلانی در اسلام حتی حکم استحباب جاری بود چرا امیر المونین در مورد قاتل خود چنین کاری نکرد؟ و یا پس از شهادت ایشان چرا امام مجتبی (کریم اهل بیت علیهم السلام) چنین نکرد؟
مگر نه اینکه ایشان پیشروی انجام اعمال خیر بودند، مگر نه اینکه فعل معصوم برای ما حجت است و باز هم مگر نه اینکه باید در تمام حالات پیرو امام شیعیان باشیم و در همه حال سبک زندگی و منش ایشان را الگوی خود قرار دهیم؟ بنده که آیه ای منبی بر تشویق افراد به بخشش قاتلان نیافتم اما یک آیه صریح در قران در مورد قصاص قاتل وجود دارد که حجت را بر همه تمام می کند « وَ لَکُمْ فِی الْقِصاصِ حَیاةٌ یا أُولِی الْأَلْباب » ( و براى شما در قصاص ، حیات و زندگى است ، اى صاحبان خِرد ) آیه 179 سوره بقره
و در جای دیگری قران کریم می فرماید «مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعاً وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النَّاسَ جَمیعا» از این رو بر بنی اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس کس دیگر را نه به قصاص ، قتل کسی یا ارتکاب فسادی بر روی زمین بکشد ، چنان است که همه مردم راکشته باشد و هر کس که به او حیات بخشد چون کسی است که همه مردم راحیات بخشیده باشد و به تحقیق پیامبران ما همراه با دلایل روشن بر آنهامبعوث شدند ، باز هم بسیاری از آنها همچنان بر روی زمین از حد خویش تجاوز می کردند (مائده/32)